SPA

Time is chasing YOU!

Friday, February 6, 2009

Arah Qiblat

Arah Kiblat bagi sesetengah kawasan.
Alhamdulillah, selepas terjumpa satu website iaitu alhabib.tripod.co
m
saya dapat memeriksa arah kiblat di sesetengah kawasan. Bagus juga website ini,
kerana ia dapat membantu kita sama ada kiblat yang kita pakai selama ini adalah tepat atau tidak arahnya. Jadi, di bawah ialah contoh beberapa kawasan yang s
aya cuba di website tersebut:

1) Kampung di Kerteh (Lot 3927)
Yang bertanda itu adalah rumah kampung saya dan garisan menunjukkan arah ke Kaabah di Makatulmukarramah.
Kompas menunjukkan arah kiblat dan juga tertera dalam gambar sudut dari arah timur kompas.


Berikut pula gambar di mana penunjuk di bawah adalah rumah kampung saya manakala yang di atas adalah Masjid Besar Kerteh, Masjid Tengku Mizan Zainal Abidin.



Berikut pula ialah gambar di mana penunjuk di atas adalah rumah saya dan yang di bawah adalah 7-Eleven.

2) Apartment Melana di Taman Universiti

Pointer di bawah sekali Masjid Taman U
Pointer di tengah Jusco Taman U
Pointer di atas apartment Melana
Pointer di atas Masjid Sultan Ismail UTM Pointer di bawah apartment melana

3) Rumah member saya di Kok Lanas , Kota Bharu, Kelantan
Pointer di sebelah kanan sekali rumah member
Pointer di atas sekali sekolah
Pointer yang selainnya adalah surau dan masjid baru.

Gambar di atas adalah gambar yang lebih dekat.
Ihsan gambar dari google maps

No comments:

nuff

Ad